perjantai 13. kesäkuuta 2014

Kesälomareissu Tukholmaan!

Maanantaina minä käväisin ensimmäisenä lääkärissä, jonka jälkeen vielä kieppasin neuvolassa. Sain samalla mukaani todistuksen raskauden kestosta, joka pitäisi lähetellä työnantajallekin lähiaikoina. Vatsakipujen suhteen jatkettiin tosiaan samalla lääkkeellä, hb tsekattiin oli onneksi noussut 116->123. Varmaan kyllä kuivuuttakin mukana, kun oli ollut hieman pienempi tämä ruoka/juomamäärä mitä aiemmin.. Helicobakteeritestinkin sain lähetteen, mutta se otetaan vasta raskauden jälkeen, kun ohjeet kielsivät testin teon nykyisen lääkkeen aikana. No, joka tapauksessa, sain rauhaa sieluuni lääkäri ja neuvolakäynnistä. Vauvalla onneksi kaikki hyvin, siellä se masussa kovasti liikkuu ja potkiskelee!

Kun Juho tuli töistä puolenpäivän maissa, teimme pikaiset pakkailut ja pian jo nousimmekin autoon suuntana ensin Evira, jonne jätimme Ruusan avattavaksi. Sieltä sitten Siljan terminaalia kohti. Jätimme auton autoparkkiin, joka tuli maksamaan 70e (ma-ke). Se oli yllättävän halpa, koska J oli lukenut jostain, hinnan olevan noin 280e koko parkkiajalta... Huuh! Onneksi ei sentään!

Silja Serenadelta olimme varanneet ensimmäiseen kattaukseen ruuat, joka alkoi 17:15. Pääsimme siis melkein heti syömään. Minä - vatsavaivoineni - närpin jotakin lautaselleni, mutta ymmärrettävästi en ihan päässyt ruokamäärältäni siihen 38euroon, jonka ateria maksoi... Ruokailun jälkeen menin makaamaan hyttiin ja Juho kierteli lasten kanssa niin muumidiskot kuin muut lapsille tarkoitetut jutut. Yö nukutti muita hyvin, minunkin vatsakipuni jossain vaiheessa hetkeksi laantui.

Tiistaina kävimme aamupalalla ja sen jälkeen valmistauduimme Tukholmaan! Olimme päättäneet mennä käymään Junibackenin satutalossa, ja se oli tälle meidän porukalle oikein nappiveto. Puuhaa ja mielenkiintoisia juttuja riitti niin kymmenen vuotiaalle kuin 1v 10kk ikäiselle taaperolle! Matkasimme bussilla satamasta Djurgårdenille, joka oli siis ensimmäinen pysäkki turistibussilla ajallessa. Bussipysäkiltä Junibackenille oli muutaman sadan metrin matka kävellen.

Aatos Mimmi-lehmän sylissä :)

Satutorilta :)

Ensin tutustuttiin Satutorille, jossa lapset pääsivät tutustumaan ja leikkimään niin Muumien talossa, kuin Viirun ja Pesosen mökissäkin, monien muiden juttujen lisäksi! Siellä menikin aika kauan meidän poppoolta. Seuraavaksi menimme satujunan kyytiin, joka oli joissain paikoin hieman pelottava Aatoksen mielestä, mutta onneksi isin sylissä oli turvallista olla. Meistä muista satujunan kyydissä, joka kesti noin 10 minuuttia, oli hienoja maisemia ja enemmän ja vähemmän tuttuja Astrid Lindgreninen satuja.

Peppi Pitkätossun talon luota, ravintolassa ja piha-alueella.

Satujunan jälkeen saavuimme paikkaan jossa esitettiin lastenteatteria. Samassa tilassa oli myös Peppi Pitkätossun hevonen, Pikku-Ukko, jota etenkin esikoinen oli odottanut kovasti. Tytöt hyppäsivät heposen selkään ja sen jälkeen harjasivat heppaa antaumuksella. Myös Huvikummussa kävimme pyörähtämässä! :) Ennen kuin oli aika laskeutua alakerran ravintolaan syömään. Ravintolassa oli oikein herkullinen tarjonta. Me aikuiset valitsimme kalakeittoa, joka oli oikein hyvää, mutta keiton nähdessäni mietin, pysynkö tuon annoksen jälkeen vielä hengissä mahani kanssa. Keitto nimittäin oli melkoisen tulista ja ei todellakaan niin vatsaystävällistä kuin olin ajatellut... No, särkyähän siitä seurasi, se ei yllättänyt. Lapset söivät muussia ja lihapullia. Jälkkäriksi lapset ottivat jäätelöt ja aikuiset herkulliset letut. Ravintolan jälkeen oli mahdollisuus tuhlata rahansa "kirjakauppaan". Meille kotiutui muistoksi Viirun ja Pesosen Joulupuuhat. Tämän jälkeen suuntasimme kulkumme bussipysäkille ja huristelimme takaisin satamaan. Mainitaan vielä, että Juho oli ostanut meno-paluu bussiliput jo laivalta.

Laivalla allekirjoittanut vetäytyi Aatoksen kanssa potemaan vatsaansa ja nukuttamaan väsynyttä matkamiestä. Juho ja tytöt ottivat uikkarit mukaan ja menivät tutustumaan laivan allasosastolle. Me vedimme Aatoksen kanssa ihanat päikkärit. Välillä tosin luin kirjaakin (Lilly Korpiola: Pitkä tie äidiksi) ja kerkesinpä vielä lukaista jokusen luvun Joulupuuhiakin, ennen kuin Juho ja tytöt tulivat uimasta. Tämän jälkeen me kiertelimme Iisan kanssa hetken putiikkeja. Myös leikkipaikalla tuli oltua, mutta mut päästettiin taas melko pian hyttiin potemaan vatsaani. Illaksi oli varattu klo 20 puffettiin ruoka, jonne sitten menimme. Tämän jälkeen uni taas maistui hyvin koko porukalle, kun hetki oltiin seurattu meren rauhallista käyntiä hyttimme ikkunasta. Meillä oli hytti kymmenennestä kerroksesta, neljälle hengelle varattuna ja A-luokassa tällä kertaa. Hytin ja ruuan hinnoiksi (2 aikuista, lapset 10v, 3v ja 1v, 2x ruuat buffetissa ja 2x aamiaiset) tuli noin 360e. Toki joutuihan sitä jotakin ostamaan laivalta, mutta verraten lähempänä juhannusta oleviin hintoihin, tämä tuli suht huokeaksi. (Juhannusviikolla meidän reissu olisi tullut maksamaan yli 800e.)

Reissu oli kaikin puolin oikein onnistunut. Ainoat miinukset saivat meikäläisen vatsakivut, joka toki ei ollut laivareissusta riippuvainen sekä toisena laivan kova ilmastointi, josta aikuiset saivat itselleen kurkkukivut ja nuhan. Myös Aatoksen atooppinen iho kuivahti matkan aikana. Muuten erinomainen reissu, ja varmasti tullaan tekemään vastaisuudessa uudelleenkin! :)

1. Suunnilleen samaan aikaan seilattiin Itämeren aalloilla. :) Ikkuna ja vähän isompi hytti on kyllä lasten kanssa matkatessa iso +. Mainio oli matka meilläkin.

1. Ei sentään samalle laivalle eksytty! :) Meidän laivalla ei muita tuttuja ollut, paitsi Iisan opettaja perheineen! Hauska sattuma! :D

2. Hei, itsekin mietin, josko kesällä vielä ehtisi piipahtaa Tukholmassa ja nimeonmaan tuo Junibacken oli yksi vaihtoehtokohteista, koska se on meillä vielä käymättä. Toki jo pelkkä kesäinen Tukholma saaristoineen on hyvä matkakohde. Viimeksi oltiin peruskokoisessa hytissä ja matkasängyn ja rattaiden kanssa se tuntui aika ahtaalta, vaikkei meitä ollutkaan kuin kolme. Tällä kerralla siis katsellaan luultavasti perhehyttejä, jos nyt kesällä päädytään matkaan.

3. Kieltämättä hyttitila meidänkin kokoiselle perheelle oli melko ahdas! Matkarattaat säilytettiin suihkussa, toisaalta matkasänkyä ei oltaisi tarvittu lainkaan, sillä Aatos nukkui suurimman osan aikaa meidän välissä, kuten Mimosakin. Onneksi ollaan perhepedissä totuttu nukkumaan ;) Mutta yllättävän hyvin tilaa oli, kun laitettiin alasängyt yhteen! :) Ja Juho tosiaan touhusi lasten kanssa paljon hytin ulkopuolella, joten pinna ei juuri venynyt ahtaassa hytissä! :)

Kiitos kommentistasi ♥ luen sen kuitenkin ennen julkaisemista :)